مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به روسیه

تحصیل در روسیه یکی از راه‌های اخذ ویزای تحصیلی و مهاجرت به این کشور است. هزینه تحصیل و زندگی در روسیه، نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مناسب‌تر است و این موضوع دانشجویان را از سراسر جهان به تحصیل در روسیه مشتاق می‌کند. دانشگاه‌های کشور روسیه، جزو برترین موسسات آموزش عالی در سطح جهان قرار می‌گیرند و شما برای تحصیل در آن‌ها نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارید. شرایط آسان اخذ ویزا، هزینه مناسب برای تحصیل، دانشگاه‌های سطح بالا و سیستم آموزشی بسیار با کیفیت، از مواردی هستند که باعث پرطرفدار شدن تحصیل در روسیه شده‌اند. افراد برای تحصیل در روسیه، به اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی نیاز خواهند داشت. در ادامه مقاله، به بررسی تحصیل در روسیه می‌پردازیم.

 

شرایط تحصیل در روسیه در سال 2023

کشور روسیه، با توجه به هزینه بسیار مناسبی که برای تحصیل و زندگی دارد، به یکی از مقاصد برتر مهاجرت تحصیلی دانشجویان سراسر جهان تبدیل شده است. افراد می‌توانند به تحصیل در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در کشور روسیه بپردازند.

همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی و بدون آزمون ورودی نیز وجود دارد. بورسیه‌های تحصیلی مختلفی نیز توسط دانشگاه‌های سراسر این کشور ارائه می‌شوند، که دانشجویان واجد شرایط می‌توانند جهت اخذ آن‌ها درخواست دهند و اقدام کنند. یکی از مزایای تحصیل در کشور روسیه، برگزاری دوره‌های پیش از دانشگاه پادفک است. دانشجویان جهت ورود به دانشگاه، می‌توانند در دوره‌های آمادگی پادفک شرکت کنند و تا حدودی به زبان رسمی این کشور مسلط شوند و همچنین دروس پایه رشته مورد نظر خود را فرا گیرند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر شرایط تحصیل در هر مقطع می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

 

تحصیل در مقاطع مختلف کشور روسیه

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، تحصیل در روسیه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، امکان‌پذیر می‌باشد. افراد با توجه به شرایط سنی و مقطع تحصیلی قبلی، می‌توانند در یکی از این مقاطع ادامه تحصیل دهند. مدارک و شرایط لازم برای تحصیل در هر یک از این مقاطع، با یکدیگر متفاوت است و همچنین شرایط کار حین تحصیل و زبان یادگیری نیز ممکن است با یکدیگر، یکسان نباشند. در ادامه به بررسی جزئی‌تر هر یک از این مقاطع پرداخته‌ایم.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

شما برای تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی به 4 سال زمان نیاز دارید در حالی که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این کشور، 2 ساله است. برای تحصیل کارشناسی، متقاضی باید مدرک دیپلم را داشته باشد و در پی همین موضوع، برای تحصیل کارشناسی ارشد باید مدرک کارشناسی خود را ارائه نماید. تمامی دروس در مقطع کارشناسی به زبان رسمی کشور روسیه، یعنی روسی تدریس می‌شوند. دانشجو می‌تواند در طول هفته، همزمان با تحصیل، مشغول به کار هم شود و از این طریق هزینه‌های زندگی دانشجویی خود را تامین کند. یکی از مزایای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در روسیه این است که، در صورتی که فرد این دوره را در دانشگاه‌های کشور روسیه سپری کند، می‌تواند نظر استاد خود را برای مقطع دکترا جلب کند و شانس خود را برای گرفتن بورسیه تحصیلی به 100% برساند.

نام دانشگاه شهریه سالانه کارشناسی شهریه سالانه کارشناسی ارشد
دانشگاه ایالتی تومسک 180,000 – 300,000 روبل 180,000 – 330,000 روبل
دانشگاه نوسیبیرسک  4500 دلار 3600 – 6500
دانشگاه سن پترزبورگ 250,000 – 350,000 روبل 290,000 – 530,000 روبل
دانشگاه لومونوسف مسکو 320,000 روبل 320,000 روبل
موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو 290,000 – 320,000 روبل 290,000 – 350,000 روبل

 

تحصیل در مقطع دکترا

برنامه تحصیلی دکترا در روسیه با توجه به نظام آموزشی این کشور، برنامه تحصیلات تکمیلی، “Aspirantra” نام گرفته است. این دوره تحصیلی، معادل یک PhD در سیستم آموزش عالی آمریکایی می‌باشد. همچنین به عنوان مقطع سوم، از آموزش عالی در نظر گرفته می‌شود. مدت برنامه دکترا در روسیه 4 ساله و به صورت تمام وقت است. پس از اتمام این دوره، دانشجو از پایان‌نامه خود (طرح تحقیقاتی) دفاع می‌کند و پس از آن، مدرک تحصیلی دکترا تحت عنوان “نامزد علمی”، به دانشجوی این مقطع اهدا می‌شود. مطالعات دکترا در روسیه، امروزه می‌تواند توسط فارغ‌التحصیلان بین‌المللی دارای مدرک دکترا یا معادل آن – PhD (دکترا فلسفه در اتحادیه اروپا) به دست آید.

سیستم آموزشی روسیه مبتنی بر قرارداد بولونیا است؛ اما هنوز تفاوت‌هایی در آن دیده می‌شود. یکی از تفاوت‌های مهم در زمینه سیستم مدرک‌های علمی و سطوح تحصیلی است. کشورهای عضو شهروندی اتحادیه اروپا، دارای سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشند؛ اما روسیه دارای 4 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و دکترای علوم می‌باشد. هدف از برگزاری دوره دکترا (PhD)، انجام تحقیقات علمی با تطبیق آن، تهیه پایان‌نامه و در نهایت دفاع از طرح پایان‌نامه در حضور اساتید و هیئت علمی دانشگاه است.

 

شرایط دریافت مدرک دکترا

شرایط اخذ مدرک دکترا در روسیه، شامل موارد زیر است:

  • تحصیل مقطع دکترا یا معادل آن، در کشور دیگری که در فدراسیون روسیه شناخته شده است.
  • تحقیق و توسعه در حوزه مربوطه
  • داشتن تجربه علمی و / یا تدریس برای بیش از 5 سال
  • انجام حداقل یک سال خدمات در سازمان درخواست تحصیل در مطالعات دکترا
  • دفاع از پایان‌نامه در حضور هیئت مدیره عالی پرسنل
  • تأیید مدرک دکترا توسط هیئت بررسی عالی پرسنل با صدور یک دیپلم

 

برنامه‌های آموزشی دکترا در روسیه

لیست برنامه‌ها و رشته‌های PhD موجود در دانشگاه‌های کشور روسیه، عبارت‌اند از:

  • پزشکی عمومی، دندانپزشکی، دندانپزشکی عمومی، پرستاری و بهداشت عمومی
  • مهندسی هوا و فضا، مهندسی موشک آویونیک
  • مدیریت فرودگاه و کنترل پرواز
  • مدیریت
  • مهندسی رایانه
  • علوم کامپیوتر
  • سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌ها
  • فناوری اطلاعات
  • مهندسی فناوری اطلاعات
  • مهندسی سخت‌افزار کامپیوتر و نرم‌افزار
  • مخابرات
  • برق
  • الکترونیک
  • الکترومکانیکی
  • مکانیک
  • عمران
  • معماری
  • نفت و گاز
  •  نفت
  • بیوتکنولوژی
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی معدن
  • زمین شناسی
  • برنامه‌ریزی و مدیریت زمین
  • اقتصاد
  • اقتصاد بین‌المللی
  • مدیریت کسب و کار
  • مدیریت
  • حسابداری و حسابرسی
  • بانکداری و امور مالی
  • اقتصاد بین‌الملل

 

تحصیل پزشکی در روسیه

رشته پزشکی از رشته‌های پرطرفدار کشور روسیه است. این رشته در بیش از هفتاد دانشگاه این کشور تدریس می‌شود. بیشتر دانشگاه‌های این کشور آزمون ورود به کورس اصلی را برگزار می‌کنند؛ اما آزمون پزشکی دانشگاه‌ها با هم متفاوت است. در واقع هر دانشگاه دروس متفاوتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که جهت تحصیل پزشکی در روسیه، شخص الزاما نیازی به ارائه مدرک زبان ندارد و می‌تواند دوره‌های زبان را پس از مهاجرت نیز طی کند. همچنین برخی از دانشگاه‌ها، ممکن است برای دانشجویان مصاحبه برگزار کنند. این مصاحبه‌ها به هیچ عنوان سخت و دشوار نیستند؛ اما نیاز به دقت و دانش کافی متقاضیان دارند. از نظر وزارت بهداشت ایران، دانشگاه پزشکی سن پترزبورگ پاولوف برای رشته پزشکی مناسب و تایید شده است. همچنین دانشگاه انستیتو دندانپزشکی مسکو سماشکو برای رشته دندان مورد تایید مشروط است.

تحصیل پزشکی در روسیه، در مقایسه با کشور ایران که دوره‌های پزشکی عمومی آن، 7 ساله می‌باشند، 6 ساله است و تحصیل دندانپزشکی نیز 5 ساله می‌باشد. دانشجویانی که از دانشگاه‌های مسکو فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند علاوه بر روسیه در کشورهای اروپایی و پیشرفته دنیا نیز ادامه تحصیل دهند؛ همچنین آن‌ها می‌توانند در صورت تمایل، در این رشته مشغول به کار شوند. مدارک دانشگاه‌های مسکو مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هستند.

مراکز آموزش عالی روسیه علاوه بر رشته‌های پزشکی، در رشته‌های غیر پزشکی مانند: مهندسی، اقتصاد و علوم انسانی و غیره نیز دانشجو می‌پذیرند. تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های مسکو، به سه زبان مختلف می‌باشد. علاوه بر زبان روسی که معمولا دانشجویان روسی آن را بر می‌گزینند، به زبان فرانسه و انگلیسی نیز تدریس داده می‌شود. دانشجویانی که تمایل دارند دوره‌های زبان فرانسه و انگلیسی را انتخاب کنند، برای این امر ابتدا باید یک مصاحبه انجام بدهند. این مصاحبه، توسط دانشگاه میزبان شما برگزار می‌شود و در صورت تایید و قبولی، شما می‌توانید تحصیل خود را آغاز کنید.

تحصیل فیزیوتراپی در روسیه

دومین رشته پرطرفدار روسیه که قصد ارائه مطلب در مورد آن‌ را داریم، رشته فیزیوتراپی می‌باشد. اگر علاقه‌مند هستید تا پس از پایان مقطع کارشناسی، به سرعت وارد بازار کار شوید، تحصیل در این رشته یک گزینه طلایی برای شما خواهد بود. آمارها نشان داده است که، بسیاری از فارغ‌التحصیلان در مقطع کارشناسی رشته فیزیوتراپی، توانسته‌اند به راحتی وارد بازار کار شوند. هزینه تحصیل در رشته فیزیوتراپی حدود 3000 یورو در سال می‌باشد، البته توجه داشته باشید این هزینه در دانشگاه‌های متفاوت، دست‌خوش تغییراتی خواهد بود.

تحصیل مامایی در کشور روسیه

برای کسب مدرک کارشناسی این رشته پیراپزشکی پرطرفدار، به حدود ۴ سال، زمان نیاز دارید. عدم برگزاری آزمون ورودی، سپری کردن واحدهای عملی در بهترین بیمارستان‌ها و مراکز مجهز حال حاضر جهان، بهره‌مندی از محضر اساتید به نام و برجسته تراز اول، از دلایل عمده متقاضیان برای تحصیل در این رشته می‌باشد.

 

زبان تحصیل در روسیه

در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان تدریس دروس، انگلیسی و روسی می‌باشد. چنانچه متقاضیان مایل باشند تا در دوره‌های انگلیسی زبان شرکت کنند، باید آیلتس حداقل 6 تا 6.5 را اخذ کرده باشند. در این مقطع نیز دانشجویان می‌توانند 20 ساعت در هفته را کار کنند و از این طریق هزینه زندگی خود را پوشش دهند. لازم به ذکر است که، حین تحصیل در روسیه در مقطع دکترا، دانشگاه و اساتید توجه خاصی به دانشجویان دارند و این به آن معنا است که، دانشجویان باید دروس را جدی بگیرند و به هیچ وجه بی‌تفاوت از کنار آن نگذرند. شما در صورت تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی، می‌توانید جهت تحصیل در نیوزلند اقدام نمائید. این کشور انگلیسی زبان است، بنابراین شما جهت تحصیل با مانعی مثل یادگیری زبان برنخواهید خورد.

 

دوره پادفک

در صورتی که زبان تحصیل مورد نظر دانشجویی زبان روسی باشد، این دانشجو ملزم به گذراندن دوره آمادگی پادفک خواهد بود. دوره آمادگی پادفک، یک دوره پیش نیاز است که طی آن دانشجویان درس‌های زیست‌شناسی، شیمی و همچنین زبان روسی را فرا می‌گیرند. این دوره‌های آمادگی زبانی و درسی، برای دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های روس زبان را دارند، الزامی و اجباری است. هزینه این دوره آمادگی از 2,000 دلار تا 3,000 دلار می‌باشد.

در صورتی که زبان تحصیل دانشگاه مورد نظر دانشجو، زبان انگلیسی باشد می‌تواند در آزمون زبان انگلیسی شرکت کند و پس از تعیین سطح مهارت زبان انگلیسی، در دانشگاه به تحصیل بپردازد. به منظور پذیرش در این دانشگاه‌ها، ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس همانند دانشگاه‌های کشورهای دیگر الزامی نمی‌باشد.

 

شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه

بیش از نیمی از افراد کشور روسیه، دارای تحصیلات عالی و آکادمیک هستند. این امر به واسطه سیستم آموزشی غنی و دانشگاه‌های برتر روسیه حاصل شده است. همانطور که می‌دانید، فراگیری زبان روسی کمی دشوار است. به همین خاطر دانشجویان خارجی خواستار تحصیل در دانشگاه‌هایی با زبان تدریس انگلیسی می‌باشند.

اگر دانشجویان خارجی مهارت زبان انگلیسی را نداشته باشند، با شرکت در دوره‌های آمادگی می‌توانند این مهارت را کسب کنند و سپس به تحصیل در دانشگاه‌های روسیه بپردازند. در واقع دانشگاه‌های این کشور، روند پذیرش دانشجو را بدون داشتن مدرک مهارت زبان نیز انجام می‌دهند. با این شرط که، فرد در دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی که در دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کند. با این وجود، بیشتر دوره‌هایی که به زبان انگلیسی در کشور روسیه برگزار می‌شوند، مربوط به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.

 

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل به زبان انگلیسی

مدارک مورد نیاز به منظور اخذ پذیرش در دانشگاه‌های انگلیسی زبان روسیه، شامل موارد زیر هستند:

  1. مدرک مهارت زبان (آیلتس و تافل جهت اخذ ویزا)
  2. رزومه تحصیلی
  3. مدرک دیپلم
  4. مصاحبه به زبان انگلیسی

دانشجویانی که سطح علمی بالایی دارند، می‌توانند برای اخذ بورسیه تحصیلی اقدام کنند. تفاوتی ندارد که شما قصد تحصیل به زبان انگلیسی یا روسی را دارید، در هر دو صورت، اگر واجد اخذ بورسیه باشید می‌تواند آن را دریافت کنید. بورسیه تحصیلی، هزینه‌های تحصیل شما در دانشگاه‌ها را پوشش می‌دهد و شما می‌توانید تحصیلی نسبتا رایگان داشته باشید.

 

مزایای تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی

موارد زیر، شامل مزایای تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی هستند:

  • بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها
  • پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی
  • موجود بودن کتاب‌های مرجع به زبان انگلیسی
  • استفاده از بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های دانشجویی
  • ورود دانشجویان به دانشگاه‌های برتر اروپا و آمریکا
  • آمادگی برای ورود به بازارهای کار کشورهای دیگر پس از فارغ‌التحصیلی
  • شرکت در کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های علمی جهان

هزینه‌ها و شهریه تحصیل به زبان انگلیسی، به نسبت تحصیل به زبان روسی اندکی بیشتر می‌باشد. به طور مثال؛ شهریه تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی از 5,000 دلار تا 10,000 دلار، رشته دندانپزشکی از 3,000 دلار تا 7,500 دلار و رشته داروسازی از 3,000 دلار تا 5,000 دلار می‌باشد.

 

دانشگاه‌های برتر انگلیسی زبان روسیه

در کشور روسیه دانشگاه‌های برتر بسیاری وجود دارد؛ اما تمامی آن‌ها، دروس را به زبان انگلیسی ارائه نمی‌دهند و تعداد دانشگاه‌هایی که واحدهای بین‌المللی به زبان انگلیسی را ارائه می‌کنند، کمی محدود است. در بخش زیر، اسامی برخی از این دسته دانشگاه‌ها، آورده شده است:

  • انستیتو روابط بین‌الملل مسکو
  • دانشگاه دولتی سن پترزبورگ
  • دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو
  • دانشگاه دولتی کازان

دانشگاه‌های روسیه که دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، دارای رشته‌های تحصیلی زیر می‌باشند:

  • پزشکی: پزشکی، دندانپزشکی، پزشکی عمومی، داروسازی، پرستاری.
  • مهندسی: مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری، مهندسی نفت و مهندسی برق.
  • مدیریت، گردشگری و حسابداری.

 

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

دانشگاه‌های کشور روسیه بیشتر به زبان روسی تدریس می‌کنند؛ اما امکان تحصیل برای انگلیس زبان‌ها و افراد خارجی که به زبان روسی آشنایی ندارند نیز، فراهم شده است. بیشتر رشته‌های تحصیلی در روسیه، به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می‌شوند. یکی از عوامل مهم در جذب افراد از کشورهای دیگر به دانشگاه‌های روسیه، عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی جهت دریافت پذیرش است.

در صورتی که، دانشجویی قصد تحصیل در کشور روسیه بدون مدرک زبان را داشته باشد، باید ویزای تحصیلی را اخذ نماید. این ویزا برای یک سال معتبر می‌باشد و در صورت تمایل دانشجو می‌تواند آن را تمدید نماید. هزینه تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان، نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار کم‌تر است. این هزینه‌ها از 123,500 روبل تا 715,000 روبل روسیه، در نوسان هستند.

امکان تحصیل در بیشتر رشته‌های تحصیلی کشور روسیه، بدون نیاز به ارائه مدرک زبان وجود دارد. در صورتی که دانشجو مهارت کافی در زبان انگلیسی یا روسی نداشته باشد، قبل از ورود به دانشگاه باید در دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی شرکت کند تا مهارت لازم را کسب نماید. تحصیل در همه رشته‌های تحصیلی و در همه مقاطع تحصیلی اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بدون نیاز به مدرک زبان امکان‌پذیر است، هر چند داشتن مدرک زبان و یا مهارت و تسلط به زبان انگلیسی و روسی، یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. دانشجویان در روسیه، می‌توانند در رشته‌های زیر بدون نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی تحصیل کنند:

  • هنر (کارشناسی ارشد)
  • مدیریت بازرگانی (MBA)
  • علوم (کارشناسی، کارشناسی ارشد)

 

شرایط اخذ ویزای دانشجویی و تحصیلی روسیه

متقاضیان بین‌المللی که می‌خواهند در روسیه تحصیل کنند، نیاز به گذرنامه و ویزا دارند. ویزای دانشجویی از طریق سفارت روسیه (اداره کنسولگری) یا کنسولگری روسیه در کشور محل اقامت شما صادر می‌شود. در برخی از کشورها نیز، مراکزی وجود دارند که این خدمات را به شما ارائه می‌دهند. در ابتدا، یک ویزای دانشجویی به مدت سه ماه صادر می‌شود. بعد از این دوره، شما باید از طریق بخش محلی اداره مهاجرت عمومی، برای تمدید ویزای خود اقدام کنید.

 

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه

یکی از گواهی‌های بسیار مهم که باید پیش از اقدام برای اخذ ویزای کشور روسیه دریافت شود، پذیرش تحصیلی دانشگاه است. شما برای اینکه بتوانید پذیرش یا دعوتنامه تحصیلی خود را از دانشگاه‌های این کشور کسب کنید، باید مدارک زیر را برای دانشگاه مورد نظر بفرستید:

  1. پاسپورت معتبر
  2. گواهی سلامت مبنی بر عدم ابتلا به بیماری ایدز و بیماری‌های مسری دیگر
  3. تکمیل فرم درخواست
  4. کپی ریز نمره‌های تحصیلی با ترجمه روسی آن‌ها
  5. 6 قطعه عکس
  6. مدرک دیپلم با ترجمه روسی آن
  7. نمره آزمون آیلتس (حداقل 6.5) یا تافل (حداقل 80) برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان را دارند.
  8. نمره قبولی در آزمون زبان روسی، برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های روسی زبان را دارند.
  9. گواهی آزمون زبان دانشگاه(برخی از دانشگاه‌ها، با برگزاری آزمون‌های زبان انگلیسی، سطح مهارت زبان انگلیسی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.)

 

مهلت درخواست و ثبت‌نام دانشگاه‌های روسیه

افراد به صورت کلی، می‌توانند در دو دوره پادفک(مقدمات) و دوره اصلی تحصیل آکادمیک کشور روسیه شرکت کنند. در صورتی که قصد تحصیل و شرکت در دوره آمادگی را دارید، باید حداکثر تا 15 نوامبر، درخواست خود را ارسال کنید؛ اما در صورتی که می‌خواهید در دوره اصلی دانشگاه شرکت نمائید، باید تا قبل از ماه مارس اقدامات لازم را انجام دهید. پذیرش دانشگاه‌ها نیز از ماه مارس آغاز می‌شود و تا آگوست و ژانویه نیز ادامه دارد.

شروع کلاس‌های دوره پادفک، در صورتی که تعداد به حد نصاب برسد از ماه سپتامبر خواهد بود. همچنین آغاز کلاس‌های اصلی دانشگاه نیز، از اوایل سپتامبر است. افرادی که قصد دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کشور روسیه را دارند، می‌توانند از راه‌های مختلفی اقدام کنند و  یکی از روش‌های مطمئن و امن نیز، اقدام از طریق یک موسسه و وکیل مهاجرتی معتبر است.

 

دانشگاه‌های معتبر روسیه

معمولا، افرادی که به دنبال تحصیل در کشور روسیه هستند قصد دارند تا در بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های روسیه تحصیل کنند که علاوه بر سطح آموزشی بسیار بالا، هزینه مناسب و مقرون به صرفه‌ای برای تحصیل داشته باشند. در بخش زیر، ما اسامی برخی از دانشگاه‌هایی را که برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی مناسب هستند و دارای رتبه‌های برتری نسبت به دیگر دانشگاه‌های جهان می‌باشند، معرفی نموده‌ایم:

  • دانشگاه دولتی مسکو لومونسوف
  • دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ
  • دانشگاه دولتی تومسک
  • دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک
  • دانشگاه پاولوف

دانشگاه دولتی مسکو لومونسوف

این دانشگاه جذاب و پر مخاطب در سال ۱۷۵۵ میلادی تاسیس شده است. تاسیس این دانشگاه در پایتخت باعث شده تا توجه ویژه ای به رشد و ارتقاء سطح علمی و امکاناتی آن شود. خالی از لطف نیست بدانید که دانشگاه مسکو به عنوان برترین دانشگاه کشور روسیه و ۱۲۳ دانشگاه برتر جهان شناخته می‌شود. اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را دارید دانشگاه مسکو و یک فرصت طلایی به شمار می رود. کتابخانه، سالن ورزشی و سالن همایش، از امکانات موجود در این دانشگاه می‌باشد.

دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ

سال تاسیس این دانشگاه به ۱۷۲۴ برمی‌گردد. سن پترزبورگ یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور روسیه است که هم اکنون بیش از ۵ میلیون نفر را در خود جای داده است. کسب رتبه ۳ کشوری و ۳۰۴ جهانی، نشان از عملکرد موفقیت آمیز این دانشگاه در عرصه ملی و جهانی دارد.

دانشگاه دولتی تومسک

این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ تأسیس شده است. هم اکنون رتبه کشوری این دانشگاه ۷ بوده و رتبه جهانی آن ۵۴۷ میباشد‌. لازم است بدانید تا برای ورود به این دانشگاه، شرکت در آزمون ورودی الزامی‌ می‌باشد. تبادل اطلاعاتی دانشگاه تومسک با سایر مراکز علمی جهان، باعث شده تا از سطح علمی و آموزشی خوبی برخوردار شود.

دانشگاه دولتی نووسیبریسک

جالب است بدانید که نام شهر نووسیبیرسک در شمار ۱۰۰ شهر برتر دانشجویی قرار دارد. موسسات علمی و آموزشی متعدد، رتبه های گوناگونی را برای این دانشگاه اعلام کرده‌اند اما به طور کلی می‌توان گفت دانشگاه نووسیبریسک را در شمار ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان به شمار‌می رود.‌ تحصیل در این دانشگاه علاوه بر این که بار علمی و عملی شما را ارتقا می‌دهد، فرصت زیستن در یک شهر جذاب و تماشایی را رقم خواهد زد.

دانشگاه پاولوف

دانشگاه پاولوف روسیه در سال ۱۹۰۸ تاسیس شده است.‌ اگر از متقاضیان تحصیل رویبه و در این دانشگاه هستید، باید خود را برای شرکت در آزمون ورودی آماده کنید. سیل عظیم درخواست متقاضیان برای تحصیل در این دانشگاه باعث شده است تا برای شرکت در دوره پادفک و تحصیل به زبان روسی‌ مسئله شرط معدل مطرح شود و برای ثبت نام در این دوره، اولویت با کسانی باشد که دارای معدل بالاتری هستند. جالب است بدانید که دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی با زبان روسی از این دانشگاه و در رشته پزشکی و دندانپزشکی برای وزارت علوم پزشکی ایران محرز است، اما مدرک با زبان انگلیسی از اعتبار کمتری برخوردار می‌باشد.

 

دانشگاه‌های مهم پیراپزشکی در روسیه

در جدول زیر نام سه دانشگاه فعال و پر طرفدار کشور روسیه در خصوص تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی به شما عزیزان ارائه خواهد شد.

نام دانشگاه معرفی دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی با کشیر دانشگاه علوم پزشکی باکشیر در شهر اوفا، یکی از مناطق صنعتی منطقه اوران کشور روسیه تاسیس شده است. این دانشگاه یکی از مراکز پر مخاطب برای تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی مثل پرستاری و مامایی می‌باشد.
دانشگاه علوم پزشکی ولگوگراد یکی از مواردی که این دانشگاه علوم پزشکی را از سایرین متمایز می‌کند، به کارگیری هیئت علمی و کادر آموزشی توانمند، متعهد و زبده می‌باشد. توجه و تمرکز بسیار زیاد به یادگیری مهارت های عملی، دغدغه فارغ‌التحصیلان این دانشگاه را در خصوص مسئله کاریابی پس از تحصیل، به میزان بسیار زیادی حل کرده است.
دانشگاه پزشکی سامرا این دانشگاه در ایالت سامرا تاسیس شده است و به عنوان یکی از پرمخاطب ترین مراکز آموزشی برای تحصیل در زیر شاخه های رشته پزشکی شناخته می‌شود.

 

آزمون ورودی دانشگاه‌های مهم روسیه

در زیر برخی از دانشگاه‌ها و آزمون های متفاوت آن‌ها ارائه شده است:

  • امتحان پزشکی دانشگاه دولتی مسکو (معتبرترین دانشگاه روسیه). این از درس شیمی و مهارت در زبان روسی گرفته می‌شود. رشته‌های این دانشگاه رشته پزشکی و داروسازی می‌باشد.
  • پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ. آزمون از درس زیست شناسی و مهارت در زبان روسی گرفته می‌شود و رشته پزشکی و دندانپزشکی مشترک است.
  • امتحان پزشکی دانشگاه دولتی نووسیبیرسک. آزمون از دروس زیست شناسی و شیمی و مهارت در زبان روسی گرفته می‌شود. این دانشگاه فقط رشته پزشکی دارد.
  • پزشکی دانشگاه پاولوف سن پترزبورگ. آزمون از دروس زیست شناسی و شیمی گرفته می‌شود. این آزمون به زبان روسی می‌باشد و این دانشگاه رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی دارد.

 

آزمون ورودی دانشگاه‌های روسیه

تحصیل در روسیه از بسیاری جهات مورد توجه دانشجویان خارجی می‌باشد. از جمله این دلایل می توان به بالا بودن کیفیت آموزشی اشاره کرد. همچنین می‌توان به پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور سردسیر را نیز نام برد. بسیاری از دانشگاه‌های روسیه در جهت افزایش جذب دانشجویان خارجی اقدام به تدریس دروس به زبان انگلیسی کرده اند؛ اما پذیرش در دانشگاه‌های برتر روسیه هم مانند دیگر دانشگاه‌های جهان دارای شرایطی می‌باشد. یکی از مراحل اصلی در جهت تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، پذیرش در آزمون ورودی است.

دانشجویان در پی تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی و یا دوره کارشناسی روسیه باید کارهایی را قبل از آن انجام بدهند. برای این امر باید قبل از شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها، در دوره پادفک (Padfak) شرکت کنند. دوره پادفک یک دوره پیش نیاز برای آمادگی برخی از دانشجویان است. این دوره نه تنها موجب تقویت بنیه علمی دانشجویان در درس های زیست شناسی و شیمی می‌شود؛ بلکه زمینه لازم در جهت آموزش زبان روسی را برای آ‌ن‌ها فراهم می‌کند.

 

دوره‌های آمادگی برای تحصیل در روسیه

این دوره آمادگی اجباری صرفا برای تحصیل به زبان روسی الزامی است. این دوره‌ها در دانشگاه‌های محل تحصیل دانشجویان و همچنین کالج ها برگزار می‌شود. در صورتی که رشته تحصیلی دانشجو به زبان انگلیسی تدریس شود، گذراندن این دوره ضرورتی ندارد. این دوره بین شش تا ده ماه طول می کشد. هزینه این دوره در حدود 2.000 دلار تا 3.000 دلار می‌باشد.

در دوره آمادگی پادفک، پس از آموزش زبان روسی به تدریس دروس اختصاصی شیمی و زیست شناسی می پردازند. پس از گذراندن این دوره آمادگی، دانشجویان مدرک زبان روسی دریافت می‌کنند. همچنین می‌توانند همراه دانشجویان روس زبان در دانشگاه به تحصیل خود ادامه دهد.

 

هزینه تحصیل در روسیه 2023

تحصیل در بزرگ ترین کشور آسیایی به دو صورت رایگان و غیر رایگان می‌باشد. برای تحصیل در روسیه به صورت تحصیل رایگان دانشجو باید از دانشگاه بورسیه بگیرد و دانشگاه مبلغ تقریبا 2000 دلار را سالانه به دانشجو پرداخت می‌کند. در تحصیل غیر رایگان دانشجو باید هزینه‌های تحصیل را بر عهده گیرد.

هزینه تحصیل در روسیه در دانشگاه‌های مسکو در رشته‌های مهندسی مانند هوافضا، مکانیک، الکترونیک 6000 تا 7000 دلار می‌باشد. خوابگاه در مسکو 1000 تا 2000 دلار در سال می‌باشد. دانشجویان می‌توانند برای زندگی دانشجویی خود مبلغی بین 300 تا 500 دلار در ماه هزینه کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه 3000 دلار در سال و دوره‌های دندان پزشکی مبلغی بین 3000 تا 4000 دلار در سال می‌باشد. در خوابگاه دانشجویان موظف هستد قوانین را رعایت کنند. همچنین طبق مقررات خوابگاه رفتار کنند. در غیر این صورت ممکن است دانشجو از خوابگاه یا حتی از دانشگاه اخراج شود.

 

بورسیه تحصیلی کشور روسیه چگونه است؟

با توجه به مدارج علمی تان، بورسیه تحصیلی به شما تعلق خواهد گرفت. توجه داشته باشید که بیشترین بورسیه تحصیلی در مقاطع بالاتر یعنی ارشد و دکترا به متقاضیان ارائه خواهد شد. شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه به این ترتیب که در ارامه می گوییم می‌باشد. فرد مدارکی را به دانشگاه ارائه می‌دهد که این مدارک شامل این موارد زیر می‌شود:

  • مدارک کارشناسی و فوق کارشناسی از دانشگاه‌های معتبر
  • آیلتس حداقل 6.5، یا تافل حداقل 90
  • جلب نظر استاد مشاوری که تز دکترای دانشجو را به عهده دارد
  • مقاله های بین‌المللی نیز می‌تواند در این زمینه کمک بسیار بزرگی به فرد کند

دانشگاه‌های مسکو نیازی به مدرک زبان اعم از آیلتس، تافل، GMAT،T.C.F، C.A.E ندارد. این خود یک امر مهم برای افرادی است که می‌خواهند پذیرش بگیرند.

 

شرایط تحصیل رایگان در روسیه

سیستم آموزشی روسیه، بزرگترین کشور جهان در راستای کیفیت آموزشی بالا و هزینه‌های تحصیل پایین می‌باشد. دانشگاه‌های این کشور در زمره برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. خبر خوب این که بسیاری از دانشگاه‌های این کشور مورد تائید وزارت علوم ایران می‌باشد. یکی از مهم ترین شرایط برخورداری از تحصیلات رایگان در روسیه. بالا بودن بنیه علمی و نبوغ تحصیلی متقاضی در دوره‌های تحصیلی قبل است. همچنین داشتن پشتکار و علاقه به تحصیل و علم آموزی است.

به منظور برخورداری از این سهمیه تحصیل رایگان، در ابتدا باید فرم درخواست تحصیل رایگان را تکمیل کرده. پس از آن، آن را به همراه رزومه تحصیلی و دلیل انتخاب تحصیل رایگان ارائه دهید. بالا بودن سطح علمی دانشجو یکی از موارد مهم در برخورداری از تحصیل رایگان می‌باشد. در واقع متمایز بودن فرد از دیگر متقاضیان از لحاظ سطح علمی است. به عبارت دیگر نخبه بودن فرد باید با مدارک علمی و مستندات تحصیلی اثبات شود. این مهم ترین شرط پذیرش در این نوع تحصیل رایگان می‌باشد.

 

دومین مرحله تحصیل رایگان در روسیه

مرحله بعد، شرکت در آزمونی است که به صورت منطقه ای و محلی برگزار می‌شود. البته این آزمون چندان راحت نیست؛ اما در صورت کسب نمره لازم، می توانید درخواست تحصیل رایگان را برای 6 دانشگاه مشخص شده روسیه ارسال نمایید. اگر از طرف این شش دانشگاه پذیرفته نشدید. می توانید درخواست خود را برای دانشگاه‌های دیگری ارسال کنید که از طرف دولت روسیه برای تحصیل رایگان در نظر گرفته شده اند.

در صورتی که دانشجویی تمکن مالی برای تحصیل در رشته انتخابی در روسیه را نداشته باشد و از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی نباشد راه حل هایی در پیش رو دارد. اگر با ارائه مدارک علمی معتبر اثبات نماید که واجد شرایط تحصیل در این کشور می‌باشد. سپس می‌تواند به خوبی از پس درس ها و آزمون های درسی برآید.

دانشگاه صحت ادعاهای وی مبنی بر سطح علمی بالا را با آزمون ها و مصاحبه‌های علمی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. موفقیت در این آزمون ها به معنای پذیرش در تحصیلات رایگان دانشگاه‌های روسیه می‌باشد.

 

مزایای تحصیل رایگان در روسیه

  • بدون نیاز به پرداخت هزینه
  • استفاده از کمک هزینه دانشجویی (در صورتی که عملکرد تحصیلی دانشجو رضایت بخش باشد)
  • اشتغال در بازار کار روسیه بلافاصله پس از تمام شدن دوره تحصیلی
  • استفاده از وام های دانشجویی کم بهره
  • اخذ ویزای کار پس از تمام شدن دوره تحصیلی و ورود به بازار کار
  • دریافت حقوق ماهانه دانشجویی

در مقطع کارشناسی در روسیه امکان تحصیل رایگان وجود ندارد؛ اما این فرصت بی نظیر برای دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد. دانشجویان دوره تحصیلی کارشناسی می‌توانند با مجوز 10 ساعت کار پاره وقت در هفته، هزینه‌های زندگی و تحصیل خود در روسیه را تامین نمایند. در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه دانشجویان با استفاده از کمک هزینه و بورسیه‌های تحصیلی. و مجوز 20 ساعت کار پاره وقت می‌توانند هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تامین نمایند. ذکر این نکته ضروری است که به منظور برخورداری از بورسیه و کمک هزینه دانشجویی، دانشجو باید واجد شرایطی باشد که در سطر های بالا در مورد آن توضیح داده شد.

در مقطع تحصیلی دکترا امکان تحصیل رایگان با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی و مجوز 30 ساعت کار پاره وقت دانشجویی فراهم شده است.  دانشجویی که بورسیه تحصیلی دریافت می‌کند، همه هزینه‌های زندگی و تحصیل این دانشجو رایگان می‌شود. البته دریافت بورسیه تحصیلی چندان راحت نیست و شامل شرایط زیر می‌باشد.

  1. مدرک مهارت زبان انگلیسی( مدرک آیلتس یا تافل)
  2. توصیه نامه از اساتید دانشگاه
  3. مقاله های منتشر شده در ژورنال های علمی معتبر

 

بیمه دانشجویی در روسیه

بیمه دانشجویی پس از اخذ پذیرش در دانشگاه‌ها، یکی از موارد مهم برای تحصیل و زندگی در کشورهای مختلف جهان می‌باشد. دانشجویان خارجی نیز مانند دیگر افراد در معرض بیماری و مشکلات جسمانی قرار دارند. در این میان برخورداری از یک بیمه مطمئن می‌تواند خیال آن‌ها را از بابت روزهای سخت راحت کند.

اغلب دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در روسیه دارای بیمه مسافرتی هستند؛ اما این نوع بیمه برای درمان سرپایی و اورژانسی مناسب است و در مواردی که دانشجو ناچار به بستری در بیمارستان باشد، کاربردی ندارد و خود دانشجو باید هزینه‌های درمانی را پرداخت کند. بیمه های دانشجویی شامل پوشش هزینه درمان های فوری و سرپایی، هزینه‌های دندانپزشکی، هزینه مشاوره های پزشکی و در صورت نیاز بازگرداندن دانشجو به کشور محل زندگی وی می‌باشد.

 

شرایط بیمه دانشجویی در روسیه

در صورتی که دانشجو فاقد بیمه درمانی باشد، به منظور برخورداری دانشجویان از خدمات اورژانسی و درمان های سرپایی، ارائه ویزا و یا کارت دانشجویی کفایت می‌کند. طبق قوانین جدید کشور روسیه، همه افراد برای ورود به خاک این کشور باید تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند. دانشجویان برای دریافت بیمه درمانی باید قبل از ورود به خاک روسیه اقدام نمایند. برای هر هدفی که به روسیه سفر می کنید، در همان بدو ورود باید این بیمه را تهیه نمایید.

هزینه صدور بیمه تکمیلی بر اساس شهر و محل زندگی دانشجو، نوع خدمات پوشش دهنده بیمه و مدت زمان اعتبار این بیمه بستگی دارد. این هزینه‌ها متفاوت و از 3.500 روبل تا 12.000 روبل ( در حدود 50 دلار تا 200 دلار) در نوسان است. انواع خدماتی که این بیمه آن‌ها را پوشش می‌دهد مانند درمان های سرپایی و فوری، درمان های دندانپزشکی، کمک اورژانسی و غیره می‌باشد. مدت اعتبار بیمه از سه ماه تا یک سال می‌باشد. بیمه باید دربرگیرنده کل سال های تحصیلی دانشجو باشد. در صورتی که دانشجو بیمه درمانی نداشته باشد و ناچار به بستری در بیمارستان باشد، همه هزینه‌های درمانی به عهده خود دانشجو می‌باشد.

بیمه VHI یکی از متداول ترین بیمه های کشور روسیه است که توسط شرکت های بیمه گر و یا دانشگاه‌ها به دانشجو ارائه می‌شوند. در صورتی که دانشجو این بیمه را از طریق دانشگاه تهیه نماید، مشمول تخفیف دانشجویی می‌شود. مدت اعتبار این بیمه از سه ماه تا یک سال می‌باشد. به منظور دریافت این بیمه دانشجو باید پاسپورت و کارت مهاجرت خود را ارائه دهد.

اگر دانشجو از بیمه های خصوصی استفاده کند، هزینه‌های پزشکی را به صورت نقدی پرداخت می‌کند و هنگامی که تحصیلات خود را در روسیه تمام کرد و به کشور خود بازگشت، هزینه‌های درمان خود را از شرکت بیمه دریافت می‌کند.

 

انواع خدمات بیمه دانشجویی

بیمه های دانشجویی خدمات درمانی مختلفی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. از جمله این خدمات می توان به هزینه‌های بستری در بیمارستان، هزینه‌های درمان های سرپایی و اورژانسی، هزینه حمل و نقل پزشکی و هزینه‌های بازگشت دانشجو به وطن خود اشاره کرد.

 

شرایط تحصیل در مدارس و دبیرستان های بین‌المللی روسیه

مدارس بین‌المللی روسیه بنا به دلایلی مشتاقان و طرفداران بسیاری دارد. از جمله این دلایل می توان از بالا بودن کیفیت آموزشی و داشتن امکانات آموزشی نام برد. دانش آموزان از خردسالی تا دبیرستان می‌توانند در این مدرسه ها مشغول به تحصیل شوند. سیستم آموزشی این مدارس به دو بخش ابتدایی و متوسطه تقسیم می‌شود.

دوره ابتدایی از پایه اول تا چهارم و دوره متوسطه از پایه پنجم تا دوازدهم می‌باشد. هر سال تحصیلی دارای چهار ترم می‌باشد. برای ورود به این مدارس باید شهریه پرداخت کرد. علاوه بر این، شرط قبولی در این مدارس بین‌المللی، پذیرفته شدن در آزمون ورودی و مصاحبه حضوری می‌باشد. میزان شهریه مدارس بین‌المللی بر اساس نوع مدارس متفاوت است اما از 5.000 دلار تا 10.000 دلار در نوسان است.

 

تحصیل در مدرسه‌های کشور روسیه

این مدرسه های بین‌المللی روسیه به چند دسته تقسیم می‌شوند که مبنای این دسته بندی ها بر اساس انتخاب یک مدرسه برتر با گزینه های منحصر به فرد می‌باشد:

  •  آمریکایی
  •  کانادایی
  •  انگلیسی
  •  آلمانی
  •  بین‌المللی مسکو و سن پترزبورگ

از مدارس بین‌المللی روسیه می توان این مدارس را نام برد:

  • بین‌المللی فرانسه ( ارائه دروس به زبان فرانسه، از 3 تا 18 ساله)
  • SAAS (ارائه دروس به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، روسی، آلمانی و اسپانیایی، از 6 تا 17 ساله)
  • بین‌المللی مسکو(ارائه دروس بر اساس برنامه تحصیلی انگلیسی، از 2 تا 18 ساله)
  • بین‌المللی بریتانیا( ارائه دروس بر اساس برنامه تحصیلی روسی و انگلیسی، از 3 تا 17 ساله)

 

امتیاز های مدارس بین‌المللی در روسیه

  1. داشتن خوابگاه های دانش آموزی
  2. بالا بودن امنیت اجتماعی و آرامش دانش آموزان
  3. فراگرفتن زبان انگلیسی در کنار یک زبان دیگر

به منظور آشنایی با سیستم آموزشی و نظام تحصیلی مدارس بین‌المللی به طور اجمالی به معرفی یکی از این مدارس می پردازیم.

 

برترین مدارس بین‌المللی روسیه

در ادامه به معرفی برترین مدارس این کشور می پرداژیم:

مدرسه بین‌المللی کمبریج

این مدرسه در سال 2009 در ابتدا با نام مدرسه بین‌المللی آتلانتیک تاسیس شد. در این مدرسه 600 دانش آموز از 20 کشور مختلف جهان در حال تحصیل می‌باشند. کودکان از سن پنج تا نوزده سالگی می‌توانند در این مدرسه تحصیل کنند. زبان تدریس در این مدرسه انگلیسی و روسی می‌باشد. این از مقاطع مختلفی تشکیل شده است.

این مقاطع شامل کودکستان، راهنمایی، دوره اول دبیرستان، دوره دوم دبیرستان و دوره پیشرفته می‌شود. ساختمان های مجزای این مدرسه در نقاط مختلف شهر مسکو قرار دارد. شهریه این مدرسه بین 900.000 روبل تا 1300.000 روبل در نوسان است. علاوه بر این، در حدود 5000 یورو تا 7500 یورو نیز باید پرداخت کرد. اگر در انتخاب یک مدرسه خوب از میان این مدارس برتر تردید دارید،

در کشور روسیه 46 مدرسه دارای کلاس جهانی B می‌باشند و از این تعداد، 44 مدرسه به زبان انگلیسی و دو مدرسه دیگر به زبان‌های انگلیسی و روسی تدریس می‌کنند.

مدرسه بین‌المللی بریتانیا

این مدرسه در سال ۱۹۴۴ و در شهر مسکو یعنی پایتخت کشور روسیه احداث شده است. مطالب درسی ارائه شده در این مدرسه بین‌المللی با سه زبان روسی بریتانیایی شده انگلیسی به دانش آموزان ارائه می‌شود. مدرسه بریتانیا کودکان ۳ تا ۱۷ سال را پذیرش کرده و برای تحصیل هزینه ای حدود ۲۴ هزار یورو برای هر سال تحصیلی را از آن‌ها دریافت می‌کند.

مدرسه بین‌المللی فرانسه

همانطور که از نام این مدرسه پیداست زبان ارائه دروس به دانش آموزان، فرانسوی می‌باشد. مدرسه بین‌المللی فرانسه کودکان ۳ تا ۱۸ سال را در بر می‌گیرد.

کالج بالتیکا

این مدرسه بین‌المللی در سال ۱۹۹۱ و در شهر سن پترزبورگ احداث شده است. برنامه‌های ارائه شده در این مدرسه با دو زبان روسی و آلمانی به متقاضیان ارائه خواهد شد. کالج بالتیکا دانش‌آموزان را تا سن ۱۳ سالگی می‌پذیرد. یکی از برنامه‌های جالب این مدرسه پذیرش حداکثر ۱۱ دانش آموز در کلاس‌های آموزشی است. مدرسان این مدرسه معتقدند که تعداد دانش‌آموز کمتر در کلاس، به بهبود کیفیت آموزشی کمک می‌کند.

مدرسه بین‌المللی مسکو

از نام این مدرسه پیداست که تاسیس آن در شهر مسکو انجام شده است. هم اکنون بیش از هزار دانش آموز از سراسر کره زمین در این  در این مدرسه مشغول به تحصیل می‌باشند. متقاضیان از سن ۳ تا ۱۸ سالگی می‌توانند تحصیل خود را در این مدرسه پیگیری کنند. برنامه‌های درسی مدرسه بین‌المللی مسکو به دو زبان انگلیسی و روسی به دانش آموزان ارائه خواهد شد.

مدرسه بریتانیایی سن پترزبورگ

این مدرسه به عنوان یکی از مدارس تازه تاسیس بین‌المللی در کشور روسیه به شمار می آید و سال تأسیس آن به ۲۰۱۸ میلادی برمیگردد‌‌. یکی از اهداف و ارکان اصلی مدرسان این مدرسه، توجه به مهارت ها و پرورش استعدادهای دانش آموزان می‌باشد و همین هدف باعث شده تا متقاضیان زیادی برای تحصیل در این مدرسه اقدام کنند.

مدرسه بین‌المللی بروکس مسکو

یکی دیگر از مدارس بین‌المللی تاسیس شده در پایتخت کشور روسیه مدرسه بروکس می‌باشد. دانش‌آموزان از زمان آغاز تحصیل تا پایان ان یعنی ۱۸ سالگی، می‌توانند در این مدرسه تحصیل کنند. ارائه مطالب آموزشی در مدرسه بروکس مسکو به زبان انگلیسی انجام می‌شود. علاوه بر اهمیت به مسئله تحصیل و تدریس، امکانات ورزشی و آموزش مهارت های گوناگون مثل شطرنج، بسکتبال، شنا، تنیس و… به دانش آموزان این مدرسه ارائه می‌شود.

مدرسه بین‌المللی کمبریج

مدرسه کمبریج در فاصله نه چندان دور از شهر مسکو احداث شده است. این مدرسه پذیرای دانش آموزان از سن ۳ تا ۱۴ سالگی بوده و توجه خاصی برای استعداد و مهارت یابی در آن‌ها قائل است. موارد آموزشی در این مدرسه با دو زبان انگلیسی و روسی به متقاضیان ارائه خواهد شد. جالب است بدانید که این مدرسه با در اختیار قرار دادن کتابخانه، سالن همایش، اتاق هنر، تجهیزات ورزشی فراوان و… از همان ابتدا دانش آموزان را برای ورود به محیط دانشگاهی آماده می‌کند.

مدرسه SAAS

این مدرسه بین‌المللی متقاضیان ۶ تا ۱۷ ساله را پذیرش می‌کند. جالب است بدانید که تنوع زبانی در مدرسه SAAS بسیار زیاد بوده و با پنج زبان اسپانیایی، آلمانی، انگلیسی، روسی و فرانسوی مطالب درسی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. هزینه تحصیل در این مدرسه برای هر سال تحصیلی حدود ۶۰۰۰ یورو می‌باشد. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا در خصوص دو رشته پیراپزشکی مامایی و فیزیوتراپی در کشور روسیه، مطالبی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

 

مزایای تحصیل در کشور روسیه

دانشگاه‌های روسیه از رتبه بندی و رنکینگ جهانی بالایی برخوردار هستند. مدرک این دانشگاه‌ها دارای اعتبار جهانی می‌باشد. علاوه بر این موارد ویژگی های خوب دیگری نیز دارد. برای مثال می‌شود به پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی اشاره کرد. این مورد از دیگر عوامل جذب دانشجویان خارجی به این کشور می‌باشد.

دانشگاه‌های این کشور به زبان‌های روسی و انگلیسی تدریس می‌کنند. ممکن است دانشجویی خواستار ادامه تحصیل در رشته‌هایی باشد که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. در این حالت اگر دانشجو فاقد این مهارت باشد، اصلا جای نگرانی نیست. این دانشجویان می‌توانند با شرکت در دوره آمادگی 9 ماهه که توسط دانشگاه برگزار می‌شود، به سطح زبان مورد نیاز دست یابند. آ‌ن‌ها در این دوره آماده تحصیل در رشته‌های انگلیسی زبان شود.

  1. پایین بودن هزینه‌های تحصیل به نسبت کشورهای اروپایی
  2. مدرک بسیار معتبر پزشکی
  3. رعایت نظم و قانون در جامعه
  4. روند سهل و راحت اخذ ویزای تحصیلی
  5. روند سهل و راحت اخذ پذیرش دانشگاه‌ها
  6. رابطه علمی نزدیک دانشگاه‌های روسیه با دیگر دانشگاه‌های برتر جهان
  7. ارائه رشته‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها
  8. بالا بودن کیفیت آموزشی
  9. مدارک دانشگاهی معتبر
  10. پیروی دانشگاه‌ها از نظام بولونیا
  11. اعطای دو مدرک دانشگاهی به دانشجویان (مدرک روسی از دانشگاه روسیه و مدرک اروپایی از دانشگاه اروپایی )
  12. دانشگاه‌های مجهز و مدرن
  13. امکان کار دانشجویی پاره وقت با ساعات محدود ( فقط برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا)
  14. عدم نیاز به مدرک مهارت زبان انگلیسی ( آیلتس و تافل)
  15. فاصله جغرافیایی کم با ایران
  16. تحصیل در با دیپلم ریاضی ( به منظور تحصیل در رشته پزشکی داشتن دیپلم تجربی ضروری نمی‌باشد)
  17. دانشگاه‌های مورد تائید وزارت علوم ایران
  18. ارائه دروس در برخی دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی
  19. وجود خوابگاه های دانشجویی با هزینه کم
  20. اعطای بورسیه تحصیلی
  21. مدرک تحصیلی مورد تایید وزارت بهداشت ایران

 

شرایط کار در روسیه

دانشجویان ملزم به انجام کارهای دانشجویی می‌باشند که در برگه مجوز آ‌ن‌ها ذکر شده است. این مجوز کار فقط برای یک سال اعتبار دارد و باید هر سال تمدید شود. این مجوز کار در صورتی معتبر است که دانشجو مشغول تحصیل در دانشگاه باشد. در پی آن به محض پایان دوره تحصیلی و یا انصراف دانشجو از تحصیل، این مجوز لغو می‌شود.

دانشجویان در مقطع تحصیلی کارشناسی مجاز به 10 ساعت کار دانشجویی در هفته هستند. مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا مجاز به 20 ساعت در هفته هستند. رشته پزشکی و دندانپزشکی مجاز به 10 ساعت کار دانشجویی می‌باشند.

 

مدارک لازم به منظور اخذ مجوز کار دانشجویی پاره وقت

  1.  پاسپورت معتبر
  2.  فرم تکمیل شده درخواست مجوز کار دانشجویی
  3.  گواهی دانشگاه مبنی بر ثبت نام دانشجو در دوره‌های تمام وقت
  4.  گواهی مبنی بر عدم اعتیاد دانشجو
  5.  کارت مهاجرت
  6.  گواهی مبنی بر عدم ابتلای دانشجو به ایدز و بیماری های مسری
  7. رسید پرداخت مجوز کار دانشجویی (3500 روبل)

در صورتی که دانشجویی بدون مجوز کار دانشجویی اقدام به انجام کار نماید، متحمل جریمه نقدی از 2000 روبل تا 5000 روبل خواهد شد. علاوه بر جریمه نقدی، دانشجو از کشور روسیه دیپورت خواهد شد. در صورت وقوع انجام کار دانشجویی بدون مجوز در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ جریمه زیادتر و بالطبع عواقب شدیدتری در پی خواهد داشت.

 

کار پاره وقت در روسیه

کارهای که دانشجویان می‌توانند به طور پاره وقت انجام دهند شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برنامه نویسی کامپیوتری
  • مدیریت پروژه
  • تدریس زبان انگلیسی
  • طراحی گرافیک
  • معماری و بازرگانی
  • هتلداری و راهنمای تور

کار دانشجویی موجب می‌شود تا دانشجو از لحاظ کسب درآمد احساس استقلال کند. علاوه بر این مورد مهم، دانشجو با تعامل با جامعه و محیط زندگی خود با فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه آشنا می‌شود. همچنین در این حین با پر کردن اوقات فراغت خود بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تامین می‌کند. تجربه حاصل شده از انجام کارهای دانشجویی می‌تواند تجربه عملی بسیار مهمی را برای آینده شغلی دانشجو فراهم کند.

 

مدارک زیر به منظور اخذ ویزای کار پس از تحصیل در روسیه لازم می‌باشد

  • پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر
  • گواهی سلامت مبنی بر عدم ابتلا به بیماری
  • ارائه مدارکی مبنی بر صلاحیت کار در کشور روسیه
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزای کار
  • یک قطعه عکس در اندازه پاسپورت

پس از ارسال این مدارک و اخذ ویزای کار روسیه، دعوت‌نامه ای از طرف اداره مهاجرت روسیه دریافت می کنید. به منظور درخواست اقامت پس از تحصیل مدارک زیر را به همراه ویزای کار به سفارت روسیه در کشور خود ارائه دهید:

  1. گواهی سلامت مبنی بر عدم ابتلا به بیماری
  2. دعوت‌نامه اداره مهاجرت روسیه
  3. نامه کارفرما
  4. پاسپورت معتبر
  5. یک قطعه عکس در اندازه پاسپورت

 

شرایط کار دانشجویی در حین تحصیل در روسیه

تحصیل و در ضمن آن انجام کارهای دانشجویی یکی از بهترین فرصت ها برای دانشجویان است. مخصوصا کسانی که نگران تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در بزرگترین کشور جهان، روسیه می‌باشد؛ اما اخذ مجوز کار دانشجویی در این کشور چندان کار ساده ای نیست. حتی بعضا سخت گیری هایی در این مورد وجود دارد.

به منظور اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی، در مرحله اول دانشجو باید به زبان روسی تسلط داشته باشد. بدین منظور باید در آزمون زبان روسی شرکت نماید. دومین مرحله درخواست کار دانشجویی از نهادهای مختلف و اداره مهاجرت می‌باشد. به عنوان سومین مرحله در روند اخذ این مجوز، کار در ساعات محدود هفته می‌باشد.

 

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در روسیه

همانطور که می‌دانید روسیه از کشورهای مطرح جهان از لحاظ پیشرفت و توسعه می‌باشد. بیشتر دانشجویان پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود خواستار اقامت و کار در این کشور می‌باشند. بدین منظور دانشجویان فارغ تحصیل می‌توانند با رعایت شرایطی مجوز اقامت و کار را کسب نمایند.

به منظور اخذ مجوز اقامت روسیه، متقاضی باید ویزای کار را دریافت کند. در جهت دریافت ویزای کار، متقاضی نیاز به یک پیشنهاد کار یا دعوت‌نامه از طرف کارفرمای روسی دارد. ممکن است که این پیشنهاد از طرف کارفرمای خصوصی روسی وجود نداشته باشد. در این صورت متقاضی باید از طریق یک فرد کارآفرین برای ویزای کار خود اقدام نماید. هرچند دریافت ویزای کار از طریق کارآفرین خصوصی بدون آشنایی فرد متقاضی به زبان روسی و آگاهی کامل وی از قوانین حقوقی روسیه کاری سخت و دشوار می‌باشد.

یکی دیگر از روش های اخذ مجوز کار و اقامت در روسیه، مشاوره با موسسه های کاریابی معتبر می‌باشد. در این روش، متقاضی مدارک تحصیلی خود را در اختیار این آژانس های کاریابی قرار می‌دهد. آن‌ها بر اساس رشته تحصیلی و تخصص بهترین گزینه ممکن را برای متقاضی انتخاب می‌کنند.

 

سوالات متداول درباره تحصیل در روسیه

در بخش زیر، پاسخ سوالات خود را در رابطه با تحصیل در روسیه بیابید.

✅ آیا برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های روسیه گذراندن دوره پاتفک الزامی است؟

خیر، هیچ لزومی به گذراندن این دوره نیست، ولی در صورتی که تصمیم به گذراندن پاتفک نداشته باشید باید شرایط خاصی داشته باشید که دانشگاه‌های روسیه به شما پذیرش دهند.

✅ امکان تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بله، اتفاقا روسیه از جمله کشورهایی است که بدون مدرک پذیرش و ویزا می‌دهد.

✅ دانشگاه‌های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت و علوم هستند؟

بله تعدادی از دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت علوم و بهداشت هستند ولی ممکن است سالانه لیست دانشگاه‌های مورد تایید عوض شود.

✅ بهترین دانشگاه پزشکی روسیه کدام است؟

دانشگاه لومونوسف مسکو از دانشگاه‌های بسیار معتبر پزشکی این کشور به شمار می آید.

✅ هزینه تحصیل پزشکی در روسیه چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است، حدود 5000 دلار به صورت سالانه به بالا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *