مهاجرت تحصیلی

شرایط تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه در سال های اخیر یکی از پرتقاضاترین مقاصد مهاجرتی برای متقاضیان ایرانی بوده است. هدف متقاضیان ایرانی از تحصیل در دانشگاه های این کشور، یافتن کار در ترکیه و یا دیگر کشورهای اروپایی در نهایت اخذ اقامت ترکیه می باشد. اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاهی و پایین بودن هزینه های تحصیلی از مهم ترین دلایل متقاضیان بین‌المللی و ایرانی ها برای تحصیل در کشور ترکیه است. ما کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تلاش کرده ایم تا در این مقاله کامل و جامع همه ابهامات شما متقاضیان عزیز در مورد جزئیات تحصیل در کشور ترکیه را برطرف کنیم. اگر قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارید اما نمی دانید از کدام روش باید اقدام کرد، با صرف کمی وقت و مطالعه این مقاله به اطلاعات خوبی دست پیدا می کنید. در نهایت نیز می توانید سؤالات خود را با مشاوران تحصیل در ترکیه گروه مهاجرتی دکتر دهقانی در میان بگذارید.

کشور ترکیه از نظر دسترسی متقاضیان به آموزش عالی و تحصیل در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی در رنکینگ های جهانی در جایگاه دوم جهان ایستاده است. مورد تأیید بودن مدرک دانشگاه های ترکیه در همه کشورهای اروپایی و امکان کار و یا ادامه تحصیل در دیگر کشورهای برتر جهان با فارغ‌التحصیلی از دانشگاه های ترکیه از اصلی ترین دلایل متقاضیان برای اخذ اقامت تحصیلی ترکیه است. کشور ترکیه با دارا بودن بیش از 200 دانشگاه مطرح و با رتبه های جهانی هر ساله پذیرای بیش از 5.000 متقاضی بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشد. امکان تحصیل به زبان انگلیسی، امکان برخورداری از بورسیه تحصیلی کشور ترکیه، پایین بودن هزینه های تحصیلی و در کل سهولت شرایط تحصیل در کشور ترکیه موجب شده است تا هر ساله تعداد زیادی از متقاضیان بین‌المللی برای تحصیل راهی این کشور شوند.

متقاضیان بین‌المللی و از جمله ایرانی ها برای تحصیل در دانشگاه ترکیه و اخذ اقامت تحصیلی کشور ترکیه دلایل فراوانی دارند. کشور ترکیه با دارا بودن طبیعت خاص، شهرهای کهن با معماری جذاب و فرهنگ و تاریخ غنی یکی از مراکز جذب متقاضیان بین‌المللی برای تحصیل و زندگی است. متقاضیان با تحصیل در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی ترکیه از مزایای فراوانی برخوردار می شوند. برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در کشور ترکیه عبارت است از:

  • ترکیه به عنوان پلی میان کشورهای آسیایی و اروپایی دارای فرهنگ و آداب رسوم سنتی و مدرن در کنار هم می باشد که یکی از دلایل جذابیت ترکیه این تضاد میان زندگی سنتی و مدرن است.
  • متقاضیان با تحصیل در دانشگاه ترکیه فرصت کار و اشتغال در این کشور را پیدا می کنند و می توانند با اخذ اقامت از مزایای شهروندی ترکیه برخوردار شوند.
  • تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه های این کشور دارای کیفیت بالایی می باشد و متقاضیان را برای زندگی و کار در این کشور آماده می کند.
  • متقاضیان ایرانی برای تحصیل در کشور ترکیه نیاز به اخذ ویزای اقامت تحصیلی ندارند.
  • تحصیل در کشور ترکیه برای افغان ها و دیگر ملیت ها از سراسر جهان آزاد است.
  • شرایط تحصیل رایگان در کشور ترکیه با تسلط به زبان ترکی و تحصیل در دانشگاه های دولتی برای همه متقاضیان بین‌المللی فراهم است.
  • اخذ بورسیه تحصیلي ترکیه و امکان کاهش هزینه تحصیل در کشور ترکیه از دیگر مزایای تحصیل در کشور ترکیه می باشد.
  • مدرک تحصیلی دانشگاه‌های معتبر ترکیه از نظر اعتبار با مدرک تحصیلی دانشگاه‌های کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، آلمان و اسپانیا قابل مقایسه است و در بیشتر کشورهای جهان مورد تأیید و پذیرش می باشد.
  • امکان کار و یا ادامه تحصیل پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران در ترکیه وجود دارد.
  • شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم، تحصیل در ترکیه بدون ازمون و امکان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی بدون ازمون از دیگر مزایای تحصیل در کشور ترکیه است.
  • متقاضیان دارای شایستگی های تحصیلی می توانند از دانشگاه های ترکیه به دانشگاه های کشورهای اروپایی منتقل شوند و به عنوان دانشجوی مهمان در این دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند.
  • پس از فارغ‌التحصیلی در صورت یافتن کار و با دارا بودن شرایط لازم امکان اخذ اقامت دائم و در نهایت تابعیت کشور ترکیه وجود دارد.

 

مزایای تحصیل در ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه در یک نگاه:

مقطع تحصیلی مدت زمان تحصیل هزینه تحصیل
تحصیل در مدارس ترکیه ○ آموزش پیش دبستانی تا قبل از 6 سالگی
○ آموزش ابتدایی در حدود 8 سال (4 سال ابتدایی سطح اول یا ایلک اکول، 4 سال ابتدایی سطح دوم یا اورتا اکول)
○ آموزش متوسطه 4 سال یا لیسه (از 15 تا 18 سالگی به اضافه یک سال آموزش زبان)
○ آموزش پیش دبستانی تا قبل از 6 سالگی
○ آموزش ابتدایی در حدود 8 سال (4 سال ابتدایی سطح اول یا ایلک اکول، 4 سال ابتدایی سطح دوم یا اورتا اکول)
○ آموزش متوسطه 4 سال یا لیسه (از 15 تا 18 سالگی به اضافه یک سال آموزش زبان)
تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس ○ حدود 4 سال ○ تحصیل رایگان در ترکیه به زبان ترکی
○ هزینه تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه به زبان انگلیسی سالانه از حدود 15.000 تا 30.000 دلار
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس ○ حدود 2 سال ○ تحصیل به زبان انگلیسی سالانه در حدود 450 تا 1.500 دلار
○ تحصیل به زبان ترکی سالانه در حدود 240 تا 750 دلار
تحصیل در مقطع دکتری ○ حدود 4 سال ○ متغیر (در برخی موارد دریافت حقوق از دانشگاه)

 

مقاطع تحصیل در ترکیه و آزمون‌های ورودی برای اخذ پذیرش

دانشگاه های ترکیه مقاطع تحصیلی کارشناسی/لیسانس، کارشناسی ارشد/فوق لیسانس و دکتری را در رشته ها و برنامه های تحصیلی مختلف به متقاضیان ارائه می دهند. شرایط تحصیل در هر یک از این مقاطع تحصیلی مختلف است و با ارائه مدارک لازم و دارا بودن شرایط ویژه امکان پذیر است. نه تنها سیستم آموزشی دانشگاه های ترکیه بلکه سیستم آموزشی مدارس ترکیه نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و از نظام آموزشی آمریکایی و اروپایی تبعیت می کند. دانشگاه های ترکیه برای صدور پذیرش تحصیلی آزمون های ورودی را برگزار می کنند و قاعدتاً متقاضیانی که نمره لازم را کسب کنند، واجد شرایط تحصیل در این دانشگاه ها می باشند. مهم ترین آزمون های ورودی برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های ترکیه عبارت اند از:

آزمون جهت اخذ پذیرش در مقطع: برای اخذ پذیرش در رشته‌های: سوالات آزمون مدت زمان اعتبار نتیجه
آزمون YOS ○ کارشناسی ارشد
○ دکتری
○ تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه
○ رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی
○ رشته حقوق
○ رشته روان‌شناسی
○ رشته مهندسی مکانیک
○ رشته معماری
○ بخش اول شامل سؤال‌های هوش، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جغرافیا
○ بخش دوم شامل درک نگارش زبان ترکی یا زبان انگلیسی
○ نتیجۀ آزمون yos ترکیه تا 2 سال معتبر است و هر سال یک بار در هر دانشگاه ترکیه برگزار می‌شود.
آزمون SAT ○ کارشناسی ○ رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی ○ بخش اول شامل سؤال‌های دروس شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد و جامعه‌شناسی
○ بخش دوم شامل نگارش و درک مطلب انگلیسی
○ بخش سوم شامل سؤال‌های دروس آمار، احتمال، ریاضی و هندسه
○ بخش چهارم شامل مهارت‌های خواندن و تحلیل و نگارش
آزمون SAT هر سال 6 بار برگزار می‌شود و نتیجه آن تا 5 سال اعتبار دارد.
آزمون TOMER ○ همه مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه به زبان ترکی ○ همه رشته‌های تحصیلی ارائه شده به زبان ترکی ○ دانشگاه‌های ترکیه آزمون تومر را به صورت روزانه یا هفتگی برگزار می‌کنند.
○ اعتبار مدرک گواهی CERTIFICATE به طور موقت 6 تا 2 ساله
○ اعتبار مدرک دیپلم DIPLOMA دائمی است.
آزمون ALES ○ کارشناسی ارشد
○ دکتری
○ رشته‌های مقطع تحصیلات تکمیلی ○ بخش اول شامل سؤال‌های ریاضی، هوش و هندسه
○ بخش دوم شامل مهارت تفکر منطقی و مفاهیم و معانی کلمات
○ آزمون ALES هر سال 3 بار برگزار می شود و اعتبار آن تا 5 سال می باشد.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه

متقاضیانی واجد شرایط تحصیل در کشور ترکیه در مقطع کارشناسی هستند که یا دارای مدرک دیپلم دبیرستان باشند و یا در حال فارغ‌التحصیلی از دبیرستان باشند. از شرایط تحصیل در کشور ترکیه با مدرک دیپلم در مقطع کارشناسی امکان تحصیل در رشته های تحصیلی در کشور ترکیه است. این روزها تحصیل در رشته فیزیوتراپی ترکیه یا رشته های علوم پزشکی و مهندسی در میان متقاضیان ایرانی بسیار پرطرفدار است. متقاضیان برای اخذ اقامت تحصیلی کشور ترکیه در مقطع کارشناسی باید در آزمون های دانشگاه های ترکیه شرکت و نمره لازم را کسب کنند. مهم ترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی دانشگاه های ترکیه عبارت است از:

  • فرم تکمیل شده درخواست اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی
  • سوابق تحصیلی به همراه مدرک دیپلم دبیرستان
  • کسب نمره لازم از آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی
  • کسب نمره لازم در آزمون YOS ترکیه و یا آزمون های SAT یا TOMER
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان یا مدرک زبان ترکی برای تحصیل در دانشگاه های ترکی زبان

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

هر ساله تعداد زیادی از متقاضیان ایرانی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه درخواست پذیرش تحصیلی می دهند. از دلایل متقاضیان ایرانی برای تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های ترکیه کار و ادامه تحصیل در کشور ترکیه و یا دیگر کشورهای اروپایی است. اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه و پایین بودن هزینه های تحصیل و همچنین نزدیکی جغرافیایی به ایران از اصلی ترین دلایل تحصیل متقاضیان ایرانی در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه محسوب می شود. متقاضیان ایرانی می توانند برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی ترکیه و یا دیگر رشته های علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های برتر این کشور اقدام کنند. از مهم ترین مدارک و شرایط تحصیل در کشور ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد موارد زیر را می توان نام برد:

  • فرم تکمیل شده درخواست پذیرش از مقطع کارشناسی ارشد
  • مدرک مقطع کارشناسی از دانشگاه های مورد تأیید ترکیه
  • سوابق تحصیلی و ریزنمره های تحصیلی مقطع کارشناسی
  • نتیجه آزمون های بین‌المللی GER و GMAT
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل
  • کسب نمره لازم در آزمون های ورودی دانشگاه
  • کسب امتیاز لازم در مصاحبه های علمی دانشگاه
  • توصیه نامه تحصیلی از اساتید مقطع تحصیلی کارشناسی
  • انگیزه نامه تحصیلی قوی

 

تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

متقاضیان برای اخذ پذیرش از مقطع دکتری ترکیه باید دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته تحصیلی دوره دکتری باشند. اخذ اقامت تحصیلی کشور ترکیه در مقطع دکتری با اخذ تاییدیه های مدرک تحصیلی از طرف سوپروایزر و استاد راهنمای دانشگاه های ترکیه ارتباط مستقیم دارد. متقاضیان با تحصیل در مقطع دکتری می توانند از بورسیه تحصیلی رایگان ترکیه در این مقطع برخوردار شوند. از مدارک و شرایط تحصیل در کشور ترکیه در مقطع دکتری موارد زیر را می توان نام برد:

  • دارا بودن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های مورد تأیید ترکیه
  • دارا بودن مقاله های تحقیقی و پژوهشی منتشر شده در ژورنال های علمی جهان
  • دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره بالا
  • دارا بودن معدل بالا در مقطع کارشناسی ارشد
  • دارا بودن نتایج آزمون های بین‌المللی GRE و GMAT

 

تحصیل در مدارس ترکیه

متقاضیان ایرانی زیر 18 سال می توانند در مدارس دولتی و یا مدارس خصوصی ترکیه تحصیل کنند. مدارس دولتی ترکیه به زبان ترکی تدریس می کنند. گرچه تعداد دانش آموزان در مدارس دولتی ترکیه بالا است؛ اما پایین بودن هزینه های تحصیلی از دلایل تحصیل در این مدارس می باشد. مدارس خصوصی در مقایسه با مدارس دولتی دارای هزینه های بالاتر البته با وجود امکانات و تجهیزات آموزشی بیشتر و تعداد کم دانش آموزان می باشد. مدارس شبانه روزی ترکیه نیز برای متقاضیانی است که به تنهایی قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارند. برخی از مدارس ترکیه بورسیه تحصیلی زیر 18 سال رایگان در ترکیه را به متقاضیان مستعد و نخبه ارائه می دهند. از مهم ترین مدارک و شرایط تحصیل در کشور ترکیه در مدارس این کشور موارد زیر را می توان نام برد:

  • دارا بودن سن پایین تر از 18 سال
  • دارا بودن مجوز اقامت والدین برای ثبت نام در مدارس ترکیه
  • دارا بودن سوابق تحصیلی و کارنامه های سال قبل تحصیل در مدرسه
  • پاسپورت با اعتبار کافی و اوراق شناسایی ترجمه شده
  • دارا بودن برگه نفوس و کیلمیک کارت
  • تسلط به زبان ترکی برای تحصیل در مدارس زبان ترکی
  • ثبت نام در نزدیکترین محل سکونت با ارائه نامه شهرداری محل
  • دارا بودن گواهی تمکن مالی برای اثبات توانایی تأمین هزینه های زندگی و شهریه مدرسه

 

تحصیل در رشته‌های پزشکی در ترکیه

مدرک تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه از معتبرترین مدارک پزشکی بین‌المللی و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی WHO، انجمن پزشکی کالیفرنیا، دانشگاه های کارشناسی ارشد بالینی آمریکا (ECFMG) و دانشگاه های کارشناسی ارشد بالینی انگلستان (GMC) می باشد. متقاضیان برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی مانند رشته پزشکی، رشته دندانپزشکی، رشته فیزیوتراپی در ترکیه و داروسازی در ترکیه باید دارای شرایط لازم باشند. از مهم ترین شرایط تحصیل در رشته های علوم پزشکی، تحصیل در رشته فیزیوتراپی ترکیه و همچنین تحصیل داروسازی در ترکیه دارا بودن نتیجه امتحان yos ترکیه و برای برخی دانشگاه های پزشکی ترکیه آزمون SAT است. تحصیل در کشور ترکیه بدون ازمون ورودی در رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی و خصوصی امکان پذیر است. هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون ازمون در سطح پایین و مقرون به صرفه است؛ اما شرایط تحصیل در کشور ترکیه بدون ازمون در رشته های علوم پزشکی چندان راحت نیست و شامل دارا بودن معدل 18 تا 20 در مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی رشته ریاضی یا علوم تجربی و دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره ۶ یا تافل با نمره ۸۰ می باشد. در صورتی که معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی متقاضی کمتر از ۱۸ باشد، متقاضی می تواند با ارائه مدرک لیسانس علوم طبیعی در رشته پزشکی تحصیل کند و هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون ازمون را به عنوان هزینه ای مقرون به صرفه بپردازد.

 

تحصیل بدون مدرک زبان در ترکیه

دانشگاه های ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی برنامه های تحصیلی خود را ارائه می دهند. متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های زبان ترکی این کشور را دارند، نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارند و دارا بودن مدرک زبان ترکی یا تسلط به این زبان کافی است؛ اما برای تحصیل در دانشگاه های زبان انگلیسی دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس الزامی است. اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه بدون ارائه مدرک آیلتس یک فرایند ساده است. اگر متقاضی دارای مدرک زبان انگلیسی از یک موسسه معتبر در کشور خود و یا دارای تسلط و مهارت به این زبان باشد، واجد شرایط اخذ پذیرش تحصیلی می باشد و نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس ندارد. البته امکان شرکت در دوره های زبان انگلیسی و یا ترکی در کورس های زبان در دانشگاه ها و کالج های ترکیه برای متقاضیان بین‌المللی وجود دارد. این متقاضیان پس از کسب نمره و مهارت زبانی می توانند تحصیل در دانشگاه را شروع کنند. از دانشگاه های ترکیه با امکان تحصیل بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس موارد زیر را می توان نام برد:

1- İstanbul Medipol University

2- İstanbul Zaim University

3- Istanbul Aydın University

4- Beykent University

5- Bahçeşehir University

6- Fatih Sultan Mehmet University

7- Başkent University

8- Ufuk University

9- Atılım University

10- Çankaya University

 

بورسیه‌های تحصیلی در ترکیه 2023

متقاضیان بین‌المللی بسیاری واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه 2023 می باشند. دانشگاه های زیادی در ترکیه امکان دریافت بورسیه تحصیلي ترکیه بدون مدرک زبان آیلتس را فراهم کرده اند. دارا بودن مدرک زبان آیلتس یکی از شرایط بورس تحصیلی کشور ترکیه می باشد که از برخی شرایط اخذ بورسیه های کشور ترکیه حذف شده است. متقاضیان برای اطلاع از شرایط بورسیه تحصیلی کشور ترکیه، شرایط تحصیل در ترکیه برای افغان ها و دریافت بورسیه و شرایط اخذ بورسیه های رایگان در ترکیه می توانند با مشاوره بورسیه تحصیلی ترکیه موسسه مهاجرتی ما مشاوره کنند.

 

شرایط بورسیه تحصیلی کشور ترکیه برای مقطع کارشناسی

از شرایط بورس تحصیلی کشور ترکیه پذیرش در امتحان بورسیه ترکیه و دارا بودن شایستگی های تحصیلی و علمی است. امتحان بورسیه کشور ترکیه شامل آزمون yos ترکیه و امتحان زبان ترکی می باشد. شانس قبولی در بورسیه ترکیه برای مقطع کارشناسی دارا بودن معدل بالای 16 دیپلم دبیرستان است.

 

شرایط بورسیه تحصیلی کشور ترکیه برای مقطع کارشناسی ارشد

از شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه 2022 و 2023 برای مقطع کارشناسی ارشد می توان به دارا بودن نتیجه امتحان yos ترکیه، دارا بودن شایستگی های تحصیلی و علمی، دارا بودن معدل بالاتر از 16 در مقطع کارشناسی و دارا بودن ریزنمره های تحصیلی عالی اشاره کرد.

 

شرایط بورسیه تحصیلی کشور ترکیه برای مقطع دکتری

اخذ بورسیه تحصیل رایگان ترکیه برای مقطع دکتری با دارا بودن معدل بالای 18 در مقطع کارشناسی ارشد و دارا بودن ریزنمره ها در سطح A امکان پذیر است. احتمال پذیرش در بورسیه ترکیه در مقطع دکتری به دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی، دارا بودن نتیجه آزمون GRE و دارا بودن مدرک زبان انگلیسی و ترکی بستگی دارد.

 

انواع بورسیه های تحصیلی ترکیه 2023

بسیاری از دانشگاه های برتر و مطرح ترکیه شرایط بورس تحصیلی ترکیه را برای متقاضیان واجد شرایط فراهم کرده اند. بورسیه های Full Funded، بورسیه های تحصیلی ترکیه 2021، بورسیه تحصیلی ترکیه 2022 و 2023 و بورسیه های رایگان در ترکیه از جمله بورسیه تحصیل رایگان ترکیه می باشند. در ادامه به ارائه بورسیه های کشور ترکیه در دانشگاه های مختلف این کشور در سال 2023 می پردازیم:

بورسیه تحصیلی مقطع تحصیلی امتیاز
بورسیه دولتی ترکیه ○ کارشناسی
○ کارشناسی ارشد
○ دکتری
بورسیه فول فاند Full Funded
-در معتبرترین دانشگاه های ترکیه و برای برنامه های تحصیلی مختلف
بورسیه دانشگاه بیلکنت ○ کارشناسی
○ کارشناسی ارشد
○ دکتری
بورسیه فول فاند Full Funded
-پوشش همه هزینه های زندگی و تحصیلی دانشجویان منتخب
بورسیه دانشگاه کوچ ○ کارشناسی
○ کارشناسی ارشد
○ دکتری
بورسیه فول فاند Full Funded
-پوشش همه هزینه های زندگی و تحصیلی دانشجویان منتخب
بورسیه دانشگاه سابانچی ○ کارشناسی
○ کارشناسی ارشد
○ دکتری
بورسیه فول فاند Full Funded
-ارائه بورسیه برای همه رشته ها و برنامه های تحصیلی
بورسیه دانشگاه کادیر ○ کارشناسی
○ کارشناسی ارشد
○ دکتری
-بدون نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل
-بورسیه ها و گرنت های تحصیلی

 

بورسیه تحصیلی در ترکیه چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

متقاضیان با دارا بودن شرایط بورس تحصیلی ترکیه و دریافت این بورسیه ها در مقاطع تحصیلی مختلف می توانند بسیاری از هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه را تأمین کنند. بورسیه تحصیل رایگان ترکیه یا بورسیه تحصیلی ترکیه فول فاند Full Funded همه هزینه های تحصیلی و زندگی متقاضیان را پوشش می دهد. به طور کلی بورسیه های تحصیلی کشور ترکیه 2021 و بورسیه تحصیلی ترکیه 2022 و 2023 هزینه‌های زیر را پوشش می دهند:

  • شهریه‌های تحصیلی دانشگاه های ترکیه
  • هزینه اقامت ترکیه در خوابگاه های دانشجویی
  • هزینه های بیمه درمانی دانشجویی
  • هزینه های خرید بلیت رفت و برگشت به ترکیه
  • هزینه های شرکت در دوره های آموزش زبان ترکی

 

کار در حین تحصیل و پس از تحصیل در ترکیه

کار در حین تحصیل در کشور ترکیه برای متقاضیان بین‌المللی با اخذ مجوز کار دانشجویی امکان پذیر است. متقاضیان با کار در حین تحصیل می توانند بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل در کشور ترکیه را تأمین کنند علاوه بر این کار ضمن تحصیل به عنوان یک تجربه کاری ارزشمند برای اشتغال پس از تمام شدن دوره تحصیلی محسوب می شود. متقاضیان با اخذ مجوز کار دانشجویی می توانند در حین تحصیل به 20 تا ۳۰ ساعت کار در هفته بپردازند.

کارهای دانشجویی در مقطع کارشناسی در ترکیه از جمله کارهایی که در زمان دانشجویی در ترکیه میتوان انجام داد عبارتند از:

  • کار در رستوران و کافی شاپ
  • کار در بخش اداری و کتابخانه دانشگاه
  • فروشندگی در فروشگاه های بزرگ
  • پرستاری از کودکان و سالمندان
  • دستیار اساتید دانشگاه
  • همکاری در بخش های تحقیق و پژوهش
  • تدریس به دانشجویان سال اولی

کار و اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه با یافتن کار مناسب در فرصت جستجوی کار در کشور ترکیه امکان پذیر است.

فارغ‌التحصیلان در فرصت یک ساله جستجوی کار در ترکیه با یافتن کار مناسب می توانند مجوز اقامت تحصیلی ترکیه را به مجوز کار ترکیه تبدیل کنند. دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه، دارا بودن مهارت به زبان ترکی و انگلیسی و دارا بودن تخصص کاری از شرایط کار و اشتغال موفق در ترکیه پس از فارغ‌التحصیلی است.

 

هزینه زندگی و تحصیل در ترکیه

هزینه اقامت ترکیه برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های این کشور به مراتب از هزینه های اقامت و زندگی در بسیاری از مقاصد تحصیلی در جهان مقرون به صرفه تر و مناسب تر است. حتی در مواردی هزینه اقامت ترکیه حتی از هزینه‌های اقامت در ایران نیز پایین‌تر است:

هزینه زندگی ماهانه یک متقاضی بین‌المللی در ترکیه در حدود 400 تا 650 یورو می باشد.
هزینه اقامت ترکیه برای یک متقاضی به همراه همسر و 2 فرزندش بدون احتساب کرایه خانه ماهانه در حدود 1.279 دلار می‌باشد.
هزینه تحصیل در کشور ترکیه نیز مانند هزینه های زندگی در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. هزینه تحصیل در ترکیه در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، هزینه تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه، هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه و هزینه های تحصیل رشته های مهندسی در این کشور از اکثر کشورهای اروپایی ارزان تر است. علاوه بر این شرایط تحصیل رایگان در کشور ترکیه و مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون ازمون از دیگر مزایای تحصیل در کشور ترکیه است. هزینه تحصیل در کشور ترکیه برای مقاطع و برنامه های تحصیلی مختلف عبارت است از:

  • تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه سالانه در حدود 450 تا 1.500 دلار آمریکا
  • تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی/ لیسانس BS سالانه در حدود 240 تا 750 دلار آمریکا
  • تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد/فوق لیسانس MS سالانه در حدود 600 تا 900 دلار آمریکا
  • تحصیل به زبان ترکی در مقطع کارشناسی ارشد/ فوق لیسانس MS سالانه در حدود 300 تا 600 دلار
  • تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در ترکیه سالانه در حدود 2000 تا 25.000 دلار آمریکا
  • تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی ترکیه سالانه در حدود 2000 تا 10.000 و در برخی دانشگاه ها تا حدود 21.000 دلار آمریکا
  • تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی ترکیه سالانه در حدود 16.000 تا 25.000 دلار آمریکا

 

انواع خوابگاه دانشجویی در ترکیه

از شرایط تحصیل در کشور ترکیه و شاید یکی از نگرانی های متقاضیان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه موضوع خوابگاه های دانشجویی است. گرچه همه دفاتر خدمات دانشجویی در تمام دانشگاه های ترکیه در ابتدای هر ترم تحصیلی موظف به یافتن اقامتگاه دانشجویی مناسب برای متقاضیان بین‌المللی می باشند، اما با همه این ها یافتن یک خوابگاه و اقامتگاه دانشجویی مناسب کمی دشوار است. شرایط اقامت در خوابگاه های دانشجویی و تحصیل در ترکیه برای افغان ها و ایرانی ها و دیگر ملیت ها یکسان است. به طور کلی خوابگاه های دانشجویی در ترکیه بر چند نوع زیر می باشند:

خوابگاه‌های دولتی

بسیاری از دانشگاه های ترکیه برای همه متقاضیان بین‌المللی که قصد اقامت در محوطه دانشگاه را دارند، خوابگاه فراهم می کنند. این خوابگاه ها دارای سلف سرویس و غذاخوری هایی برای صرف صبحانه و دیگر وعده های غذایی می باشند. هزینه خوابگاه های دولتی پایین است؛ زیرا 4 تا 6 متقاضی می توانند در یک اتاق اقامت کنند و هزینه ها بین آن ها تقسیم می شود. هزینه‌های اقامت در خوابگاه‌های دولتی ماهانه از 25 لیر بیشتر نمی‌باشد.

خوابگاه‌های خصوصی

خوابگاه های خصوصی در ترکیه دارای هزینه بالاتر و البته با کیفیت بالاتری در مقایسه با خوابگاه های دولتی می باشد. به طور کلی هر اتاق بین یک تا 4 متقاضی را در خود جای می دهد و هزینه هر اتاق بر اساس موقعیت مکانی و امکانات رفاهی تعیین می شود. هزینه اقامت در خوابگاه های خصوصی ترکیه ماهانه از حدود 1700 تا 2.100 لیر ترکیه است. در شهرهای بزرگ این هزینه ماهانه تا 3.500 لیر هم می رسد.

آپارتمان‌های شخصی

گزینه دیگر برای اقامت دانشجویی در ترکیه اجاره یک واحد آپارتمان به صورت شخصی یا مشارکتی با چند نفر دیگر است. هزینه و اجاره بهای این آپارتمان ها در ترکیه بر اساس شهر و محل زندگی و همچنین امکانات آپارتمان متفاوت است. به طور معمول یک آپارتمان معمولی در ترکیه دارای هزینه اجاره بهای ماهانه از حدود 60 تا 2.500 لیر ترکیه می باشد.

 

بهترین شهرهای دانشجویی در ترکیه

کشور ترکیه با توسعه آموزش، گسترش دانشگاه ها در همه شهرها و توسعه زیرساخت ها و سیستم های آموزشی قوی یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل متقاضیان بین‌المللی می باشد. در این میان انتخاب بهترین شهر دانشجویی برای تحصیل در کشور ترکیه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از جمله فاکتورهای تعیین کننده برای انتخاب بهترین شهر ترکیه برای تحصیل می توان به هزینه های زندگی، سهولت حمل و نقل، هزینه های اقامت دانشجویی، خورد و خوراک و دیگر هزینه های متفرقه اشاره کرد. در ادامه این مقاله به ارائه 6 شهر دانشجویی برتر برای تحصیل متقاضیان بین‌المللی در ترکیه می پردازیم:

استانبول Istanbul

-وجود 57 دانشگاه دولتی و خصوصی

-وجود بسیاری از دانشگاه ها در فهرست برترین دانشگاه های ترکیه و جهان

-وجود تعداد زیادی خطوط مترو و حمل و نقل عمومی پیشرفته

-وجود دوره های تخصصی دانشگاهی در هر مقطع تحصیلی

-امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه ها

-وجود زیرساخت های قوی آموزشی

-وجود کتابخانه ها و آزمایشگاه های علمی مجهز

آنکارا Ankara

-وجود 19 دانشگاه دولتی و خصوصی

-وجود بسیاری از دانشگاه ها در فهرست برترین دانشگاه های ترکیه و جهان

-وجود کالج ها و موسسه های آموزشی تخصصی

-وجود مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های مختلف مهندسی و فنی

-شباهت های بسیار به شهر استانبول از لحاظ دسترسی آسان به دانشگاه، وجود زیرساخت های قوی آموزشی و وجود کتابخانه ها و آزمایشگاه های مجهز با آخرین امکانات روز جهان

-امکان تحصیل به زبان انگلیسی

ازمیر Izmir

-وجود 9 دانشگاه دولتی و خصوصی

-دارای رتبه سوم در میان بهترین شهرهای دانشجویی در ترکیه

-پایین بودن هزینه های زندگی در مقایسه با استانبول

-دسترسی راحت به دانشگاه‌ها به دلیل توسعه شبکه حمل و نقل

-وجود چشم انداز جذاب به دریای اژه

اسکی‌شهیر Eskisehir

-وجود دانشگاه‌های مطرح و قابل مقایسه با دانشگاه های شهر استانبول و آنکارا

-دارای تنوع فرهنگی، آموزشی و گردشگری

-پایین بودن هزینه‌های تحصیل

-وجود اقامتگاه‌های دانشجویی گوناگون

-انتخاب به عنوان پایتخت فرهنگی ترکیه در سال 2013

-وجود زیرساخت های قوی حمل و نقل بین شهری

بورسا Bursa

-وجود 3 دانشگاه دولتی و خصوصی

-چهارمین ایالت پرجمعیت ترکیه

-وجود طبیعت زیبا و سرسبز و جذابیت های طبیعی گردشگری

-وجود زیرساخت های قوی آموزشی و امکانات فرهنگی پیشرفته در دانشگاه‌ها

آنتالیا Antalya

-وجود 5 دانشگاه دولتی و خصوصی

-پایتخت گردشگری ترکیه و مروارید مدیترانه

-ششمین شهر برتر دانشجویی ترکیه

-وجود زیرساخت‌های آموزشی قوی و باکیفیت

 

سخن آخر

در این مقاله شرایط تحصیل در کشور ترکیه و نحوه اخذ اقامت تحصیلی کشور ترکیه در سال 2023 مورد بررسی قرار گرفت. متقاضیان برای تحصیل در بهترین دانشگاه ترکیه باید دارای بهترین شرایط تحصیلی، تمکن مالی مناسب و دیگر شرایط مورد نظر باشند. شرایط تحصیل در کشور ترکیه با مدرک دیپلم و حتی تحصیل پزشکی در ترکیه بدون ازمون نیز برای متقاضیان ایرانی فراهم است. از مزایای تحصیل در ترکیه امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت ترکیه به عنوان یک کشور اروپایی آسیایی با برخورداری از حقوق شهروندی می باشد.

 

سوالات متداول در مورد تحصیل در ترکیه

✅ بورسیه های کشور ترکیه چه هزینه هایی را پوشش می دهند؟
شهریه های تحصیلی، هزینه اقامت ترکیه در خوابگاه ها، بیمه درمانی دانشجویی، هزینه های خرید بلیت رفت و برگشت به ترکیه و هزینه های شرکت در دوره های زبان ترکی را پوشش می دهند.

✅ شرایط پذیرش از دانشگاه های ترکیه بدون مدرک آیلتس چگونه است؟
اگر متقاضی دارای مدرک زبان انگلیسی از یک موسسه معتبر در کشور خود باشد و یا دارای تسلط و مهارت به این زبان باشد، نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس ندارند.

✅ هزینه اقامت ترکیه برای یک متقاضی بین‌المللی چقدر است؟
هزینه اقامت و زندگی ماهانه یک متقاضی بین‌المللی در ترکیه در حدود 400 تا 650 یورو می باشد.

✅ هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد به انگلیسی در ترکیه چقدر است؟
سالانه از حدود 600 تا 900 دلار آمریکا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *